Vergeten uit te checken

Je bent vergeten uit te checken met je OV-chipkaart en er is hierdoor een flink bedrag van het saldo van je OV-chipkaart afgeschreven. Wat nu?

Vergeten uit te checken OV-chipkaart

Wanneer je vergeet uit te checken met je OV-chipkaart verlies je het zogenaamde instaptarief. Hoe hoog dit instaptarief is kan je hier lezen, maar doorgaans zal het gaan om een bedrag tussen de €4 en de €20 euro, afhankelijk van het type vervoer en het type abonnement waarmee je reist. Meestal zal je te veel hebben betaald als je niet hebt uitgecheckt.

Alsnog uitchecken OV-chipkaart

Als je met een vervoerder reist met OV-chipkaart in/uitcheckpalen op het station, kan je als je bent vergeten uit te checken vaak alsnog uitchecken. Bij de NS duurt het bijvoorbeeld relatief lang voordat je het instaptarief kwijt bent en niet meer kunt uitchecken. Als het dus niet te veel moeite is om terug te gaan naar het station als je bent vergeten uit te checken, kan je dit vaak alsnog doen. De vervoerder moet namelijk rekening houden met mogelijke vertragingen die soms uren kunnen duren, waardoor je bijvoorbeeld een uur na het eind van je reis alsnog kunt uitchecken bij de NS.

Geld terug OV-chipkaart

Als je bent vergeten uit te checken wil je natuurlijk het geld terugvragen dat te veel van je OV-chipkaart is afgeschreven. Hoe doe je dat? Je kunt een claimformulier of een restitutieformulier van het de vervoerder die teveel saldo van je OV-chipkaart heeft afgeschreven gebruiken om het teveel afgeschreven bedrag terug te claimen.

Claimformulieren OV-vervoerders

Hieronder vind je de verschillende claim- en restitutieformulieren van de verschillende OV-bedrijven. Vul de formulieren in en volg de instructies op de formulieren om je geld terug te krijgen.

Vergeten uit te checken NS

Als je vergeten bent om uit te checken bij de NS, dan is het wat lastiger om je geld terug te krijgen. Bij de NS kan je helaas niet zo eenvoudig als bij andere vervoerders het te veel afgeschreven bedrag van je OV-chipkaart saldo terugclaimen. Voor teruggave van het te veel afgeschreven saldo bij de NS moet je bellen naar de NS klantenservice. Dit kan via 0900 - 2021163 op werkdagen van 8.00 - 22.00 en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 (de kosten bedragen €0,10 per minuut). De klantenservice zal aangeven of je in aanmerking komt voor restitutie. Heb je een NS account, dan kan je via 'Mijn Reishistorie' je geld terugvragen.