OV-chipkaart klachten en problemen

De OV-chipkaart kent helaas nog veel problemen. Heb je ook last van problemen met je OV-chipkaart, dan kan je ze hier samen bespreken.

Problemen met je OV-chipkaart

Wat voor problemen kunnen er spelen met de OV-chipkaart? Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

Ingecheckt, maar de automaten zijn buiten dienst bij uitchecken

Een relatief vaak voorkomend OV-chipkaart probleem  is dat je gewoon kunt inchecken met je OV-chipkaart, maar dat de automaten buiten dienst zijn als je weer wil uitchecken. Hierdoor wordt het volledige instaptarief van je OV-chipkaart afgeschreven en moet je een geld terug formulier invullen om het te veel betaalde geld weer terug te krijgen.

Leesfouten

Omdat een OV-chipkaart moet worden gescand door het apparaat waar je incheckt en uitcheckt, kan het voorkomen dat je OV-chipkaart niet goed wordt gelezen. Hierdoor kan je niet inchecken of uitchecken. Als dit vaak voorkomt is het aan te raden om eerst de zwarte strip van je OV-chipkaart schoon te maken. Helpt dat niet, dan is het verstandig om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen.

Onduidelijkheden over waar je moet inchecken

In de randstad rijden veel verschillende trams. Een van de trams die in de randstad rijdt is de randstadrail. Deze tram wordt door twee verschillende maatschappijen geëxploiteerd: de HTM en de RET. Beide OV-bedrijven hanteren verschillende OV-chipkaart systemen. Bij de HTM moet je in- en uitchecken in het voertuig, terwijl je bij de RET buiten het voertuig moet inchecken, net zoals bij reizen met de trein. Dit kan voor verwarring zorgen, zeker als je voor het eerst met een van deze trams rijdt.

Bepaalde trajecten zijn duurder geworden

Zeker toen de OV-chipkaart net was ingevoerd werden bepaalde trajecten duurder dan voorheen. Er wordt namelijk per kilometer gerekend en niet per zone. Een bepaalde route tussen twee steden kon bijvoorbeeld met de strippenkaart voor het zelfde tarief worden gereden, ondanks dat de ene bus een stuk omreed en langs een paar dorpjes reed en de andere bus direct tussen de twee steden reed. Het ging erom hoeveel zones je reed. Nu wordt er gekeken naar het aantal gereden kilometers. Rijdt je dus via een minder optimale route, dan betaal je meer voor dezelfde reis dan wanneer je direct rijdt.

Wanneer een OV-chipkaart verloopt verlies je je saldo

Wanneer een OV-chipkaart verloopt verlies je je saldo. Je kunt ervoor kiezen om met een formulier van OV-chipkaart.nl je saldo te laten overstorten. Dit blijft echter omslachtig.

Zelf ook klachten en problemen?

Dit is nog maar een kleine greep uit de voorkomende klachten en problemen. Herken je deze klachten en problemen of heb je andere klachten en problemen? Deel ze dan, wie weet kunnen we elkaar verder helpen.

NB wij zijn niet ov-chipkaart.nl of ns.nl