Nieuwe dienstregeling NS per 11 december 2016

Op 11 december gaat de nieuwe dienstregeling in bij de NS. Wat verandert er voor jou?

Veranderingen dienstregeling 2017 volgens de NS

De NS geeft aan dat de frequentie van intercity’s tussen Almere en Schiphol gaat verdubbelen naar vier intercity’s per uur.

Meer sprinters

Op vijf trajecten gaan meer sprinters rijden:

  • Tussen Breukelen en Amsterdam
  • Tussen Leiden en Hoofddorp
  • Tussen Wijchen en Nijmegen
  • Tussen Den Bosch en Oss (in de spits)
  • Tussen Groningen en Assen (vanaf mei 2017)
instappen

Extra treinen

Op een aantal trajecten komen extra treinen:

  • Tussen Alkmaar en Schagen (in de spits)
  • Tussen Utrecht en Eindhoven (in de avond)
  • Meer treinen stoppen tussen Utrecht en Eindhoven (in de avond)
  • Tussen Heiloo, Castricum en Hoorn Kersenboogerd (in de spits)

Reistijd wordt korter

De NS claimt dat de reistijd op een aantal trajecten korter wordt:

  • In het traject Groningen Leeuwarden naar Den Haag wordt 6 minuten snelheid gewonnen
  • Tussen Zwolle en Roosendaal wordt de reistijd 6 minuten korter omdat de trein tussen Arnhem en Nijmegen als intercity gaat rijden en op tussengelegen stations sprinters
  • Tussen Den Haag en Eindhoven kan 9 minuten reistijd worden gewonnen door een overstap in Breda naar de hogesnelheidslijn (later in 2017 wordt dit een directe lijn en kan 11 minuten reistijd worden gewonnen)

Minder overstappen

Op de volgende trajecten moet in 2017 minder worden overgestapt omdat er directe treinverbindingen komen:

  • Er gaat twee keer per uur een directe verbinding komen tussen Amsterdam Zuid naar Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Dordrecht
  • Er gaat vier keer per uur een rechtstreekse sprinter rijden tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal
  • Tussen Zaanstreek en Amsterdam Zuidoost komen vier rechtstreekse sprinters
  • Tussen Wijchen, Nijmegen en Arnhem hoef je in 2017 minder over te stappen door vier directe sprinters

Kortere wachttijden op stations

De NS noemt dat op een aantal trajecten de wachttijd op het station wordt verkort. Tussen Eindhoven en Düsseldorf en rond Amersfoort hoeft 15 minuten minder gewacht te worden door een betere aansluiting met andere stations en betere aansluiting tussen sprinters en intercity’s. Tussen Den Haag en Leiden zou de wachttijd zijn verkort, omdat er acht rechtstreekse reismogelijkheden per uur zijn gerealiseerd.

Nadelen nieuwe dienstregeling

De dienstregeling bevat ook een aantal nadelen:

  • De doorgaande intercity tussen Dordrecht en Eindhoven vervalt en wordt vervangen door een intercity naar Breda van 1 keer per uur en de sprinter Dordrecht – Breda gaat doorrijden naar Tilburg en Den Bosch
  • De reistijd tussen Utrecht en Almere wordt tijdelijk in één richting 5 minuten langer vanwege het feit dat er tussen Almere en Schiphol meer intercity’s rijden
  • Tussen Venlo en Den Haag moet bij de nieuwe dienstregeling in Eindhoven worden overgestapt
  • De reistijd tussen Vlissingen en Rotterdam wordt 4 tot 6 minuten langer

Bron: NS.nl

Reactie toevoegen

CAPTCHA

Deze vraag wordt gebruikt om spam inzendingen te vermijden.