Fiets meenemen in de trein

Je mag je fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit mag alleen buiten de spits en je moet een fiets treinkaartje kopen. Vouwfietsen mag je altijd meenemen. De onderstaande informatie geldt voor de NS en niet voor andere treinvervoerders. In de Fyra mag geen fiets mee worden genomen. Fietsen met een verbrandingsmotor mogen niet in de trein worden meegenomen.

Fiets meenemen buiten spitstijden

Omdat je je fiets slechts buiten spitstijden mee mag nemen in de trein, kan dit op werkdagen slechts voor 6.30 uur, tussen 9.00 uur en 16.30 en na 18.00 uur. In het weekend, op feestdagen en in de maanden juli en augustus kan mag je gewoon de hele dag je fiets meenemen in de trein.

Dagkaart fiets kopen

Als je je fiets wil meenemen tijdens de treinreis moet je een dagkaart fiets kopen bij de gele NS automaat. Dit fiets treinkaartje kost 6 euro, waar je ook heen reist.

Fiets neerzetten in de trein

Je moet je fiets in het speciale fietsgedeelte van de trein plaatsen. Aan de buitenkant van de trein kan je het fietsgedeelte herkennen aan een fietssticker. Als dit gedeelte vol is kan het NS personeel je vragen om een andere trein te nemen. Zorg er dus voor dat je er snel bij bent.

Reacties

De speciale fietsplekken in de trein worden vaak ingenomen door passagiers, vouwfietsen, kinderwagens en mensen met koffers - terwijl er elders ook een geschikte plek is om te zitten, met vouwfiets, kinderwagen of koffer. De NS laat het aan de passagier met de fiets over, zijn plek te claimen. Dit is heel vervelend en NS speculeert erop, dat de passagier er wel uitkomt of uit eigener beweging de trein weer uitgaat om een volgende te nemen. Aan dienstdoende controleurs heb je weinig- zij zeggen er niets van. NS, neem een voorbeeld aan Duitse treinen, waar je wagons hebt met fietsklemmen en bijbehorende zit - of -staanplaatsen. Op een klem kan niemand zitten, dat is duidelijk. De fiets is belangrijk in dit land - zeker nu er bezuinigd is op het busvervoer. Met groet, Elly Verzaal, Rijswijk

i.v.m. de vakantie ben ik op zoek naar treinen, waarin ik mijn fiets kan meenemen. Dus zo weinig mogelijk overstap-plaatsen, maar ook een fatsoenlijke plek voor de fiets. De informatie over hoe ik (in de praktijk !) die fiets dan kan meenemen is onduidelijk. Ik vraag me af ( gezien de vage berichten) of dat wel perfect geregeld is. Het verhaal van Elly is een mooie bijdrage tot het goed nadenken daarover. Hopelijk worden dit soort verhalen ook gelezen door verantwoordelijken van de NS. Als een wagon handig wordt ingedeeld, moet het mogelijk zijn meerdere fietsen degelijk vast te zetten en daarbij ook nog zitplaatsen te installeren voor de eigenaar van de fiets, zodat de bagage op de fiets kan blijven zitten en de eigenaar de fiets zelf in de gaten kan houden. Gewone reizigers (zonder fiets) hebben dan geen recht op de ( fiets) zitplaatsen en moeten desnoods opstaan voor de fietser ! Groet van Klaus ( Nijmegen)

Van Leeuwarden naar Den Bosch een lange trein (2 perrons) met plaats voor max. 4 fietsen (Voor 2 achter2) NS moet zich schamen Nederland fietsland. Zelfs in niet fietsland Engeland is het nog beter geregeld. Laten ze een voorbeeld nemen aan Duitsland Oostenrijk Italie.Waar fieten opgehangen kunnen worden in aparte coupe's Ton, Vlijmen

Ik denk eerder dat u zich moet schamen, Meneertje Balhaarvreter.

ik begrijp u kritiek op alles wat u fiets in de weg Staat! :-) Maar hoe zou het zijn voor al die moeders die verplicht met kids,kinderwagens en bagage in deze midden stukken moeten gaan Zitten? Aangezien je niet alles zo uit de wagen kan trekken om een comfortabele plaats te vinden. Nergens is er in de Trein aan de moeders gedacht die bij de lawaaiige tussenstukken en naast continu open gaande deuren van de stoptrein, Tussen vallende fietsen hun evenwichtig moeten bewaren. En kids veilig Houden? Mijn irritatie in de Trein, en vele met Mij! :-)

En vaders?!

Aangezien men betaald om de fiets mee tenemen in de trein en ouders met wandel, kinderwagens etc niets extra betalen voor de wagentjes, vind ik het meer als nórmaal dat de aangewezen fiets plaatsen gebruikt worden door fietsen en niet door kinderwagens. Simpel en door ns personeel te controleren. Het probleem niet bij de betalende fietser leggen maar bij NS.

Zeg dat wel!! Alles klopt. Ik ben ook afhankelijk van het ov. Ikheb een tweeling (en dus ook een tweelingwagen ik kan echt nergens heen. Stel ik wil van Enschede naar Deventer moet ik inderdaad dat lange stuk in het middenstukje zitten en als de deuren gaan sluiten ook nog eens dat snerpende fluit geluid aanhoren waarvan de tweeling enorm van gaat brullen (help!) Ik vind het ov wat er nu is alleen geschikt voor studenten en werkenden en niet geschikt voor moeders met kinderen of mensen die de fiets mee hebben. Ik vind dit heel slecht en dan ook nog eens de hoofdprijs betalen voor een kaartje. Ik ken zoveel andere landen waar het op alle gebieden stukken beter is geregeld.

betalen voor een fiets buiten de spitsuren? gaat me te ver. trouwens waarom voor half 7 zoo vroeg.. 7 uur is het nog rustig hoor.

Het is toch niet te geloven NS. 6 euro om lauter je fiets mee te nemen in de trein... Ga je schamen. Zorg er nou maar is voor dat jullie fatsoenlijk functioneren en mensen op tijd van A naar B krijgen voordat je dit soort prijzen hanteert. Zou jullie sieren als je dit soort reacties ook is laat staan ipv geniepig weg te moffelen. Overigens dit typend terwijl ik net om 21:45 te horen krijg dat er weer een trein naar a'dam centraal wegvalt. Nee werkelijk NS, jullie zijn verre weg mijn grootste ergernis in het dagelijks leven.

wat een zuur gedoe. Waarom zou een fiets gratis meemoeten. Typisch zure zeurreactie, enige wat nog ontbreekt zijn zinnen als "het kan toch niet zo zijn in dit land. haha en reactie staat gewoon op de site ipv wegmoffelen. Ga maar ff in India of japan in de spits een treintje nemen en kom dan nog maar eens terug zuurpruim

In de bus mag de fiets ook mee, niet overal, maar wel gratis, waarom moet er voor een fiets betaald worden, te zot voor woorden, ik zelf ga voor 2,10 naar den haag vanuit leiden en de fiets voor 6,00 euro, kan toch niet

Beste Max, In Japan rijden de treinen stipt op tijd, netjes schoon en betrouwbaar. Als dat uw ergenis is zou ik die in NL toch ook wat vaker hebben. Zie alleen niet wat dat met het onderwerp fiets in trein te maken heeft. Wie is nu de zuurpruim?

We leven in Nederland (fietskand) en alles is hier geregeld. Dit is geen zuur gedoe. Men betaalt en heeft rechten, niks meer en niks minder. De NS moet daarentegen wel zorgen voor ruimte.

Als je niet tegen de problemen kan opboksen, ga dan gewoon met de auto of stel je niet zo aan. Ze doen hun best om men te vervoeren. Ja de prijs is wat aan de hoge kant, maar ze moeten ergens hun geld vandaan halen en dan liever van de mensen die extra plek gebruiken dan van iedereen.

Ik wil graag de conducteurs bedanken die mij in spits tijden hebben mee laten reizen met de trein. Door pech was ik later dan gepland. Bedankt!

moeten we over een normale daad gaan juichen?

Ik reis regelmatig met de trein, ook korte afstanden, mijn treinkaart kost dan 4.90 euro en vindt het belachelijk dat ik 6 euro voor mijn fiets moet betalen. Je word geacht bij je fiets te blijven tijdens de reis en kan dus ook niet plaatsnemen in een coupe. Een staanplaats voor 11 euro dus... Ik ben van plan een hoes te maken voor mijn fiets zodat het gewone bagaga is om deze onzin te omzeilen.

De op deze pagina genoemde spitstijden komen neit overeen met de tijden die NS noemt. avondspits 16;00 - 18:30 uur.

Er is altijd wel wat met de trein is t niet vertraging is t wel dat ze teveel van je ov schrijven vaker gehad dus let wel goed op .... Tot hedendaags vind ik t bullshit om ook nog eens te betalen voor de fiets terwijl je al een kaart / abbo heb ik vind dat ze dat toch wel is mogen afschaffen

Voor mijn traject zit ik slechts 5 min. in de trein kost mij minder dan 3 euro retour. In verhouding is 6 euro voor een fiets best wel veel geld. Ik reis in het weekend in een vrijwel lege trein..... waarom zoveel geld voor zo'n kort ritje in een vrijwel lege trein?

Zo'n klein eindje kun je dan toch fietsen? Snel verdient, gezonder en meer vrijheid!

Fiets meenemen kost meer als mn treinreis Van SchiedamCS naar DelftCS. Belachelijk !!!

Van Delft naar Schiedam is nog geen half uur fietsen. Ga lekker op de fiets.

6.30 is écht te vroeg. Vind dat de fietsende Nederlander niet word gesteund door de NS. Abnormale Prijzen, weinig plek en stations waar je fiets écht onveilig staat.. maar goed t komt wel goed

zou een gat in de markt kunnen zijn, ik zou vaker de trein nemen als ik mn fiets mee kan nemen : doe t als de boot nr texel, zodat je em vast kunt zetten en een zitplek in een coupe kunt nemen, (vooral bij lange reizen zou ik hem meenemen) bijv. van hoorn nr den haag waar er geen trein naar bv. Kijkduin rijd............!! en dan vooral in t weekend, echt snap die NS niet hoor !

Graag de informatie eenduidig maken met de officiële NS website.

Het zou inderdaad mooi zijn als de NS ervoor zorgt dat het fiets meenemen in de trein geregeld wordt zoals b.v. in Duitsland.

Wat een achterlijke bedoening om zes euro of meer te moeten betalen voor je fiets, en we moeten daarnaast ons best doen om onze co2 uitstoot leren te beperken, enzo zijn er nog wel meer argumenten te bedenken.

Geldt er op het meenemen van je fiets geen korting van 40% wanneer je een kortingskaart hebt??

Wij rijden met een internationale trein met fietsreservering. De vraag is hoe we op dat station komen als we een lokale trein van 7.00 moeten nemen waar onze fietsen officieel niet in mogen.

Er is in de Nederlandse treinen nergens fatsoenlijk plaats voor fietsen. Beleidsmakers bij de NS zijn wereldvreemde snuiters, die als ze al in de trein zitten, omdat het gratis is, altijd 1e klas mogen reizen. Service betekent dienstverlening, maar daar hebben Nederlanders weinig kaas van gegeten en de NS al helemaal niet.

Mijn plan was om na een fietstocht met de fietsboot in Amersfoort aan te komen en per trein, FIETS IN TREIN, terug te reizen. Na het lezen van bovenstaande reacties zie ik van mijn plan af. Fiets in trein blijkt problematisch te zijn.

Zit ik dan (wel in de zon) ...echter op station Rijen De eerste halte met de sprinter na net te zijn ingestapt in Breda Vantevoren nog gecheckt op OVchipkaart site, en daar stond NA 18:00h mag de fiets mee de trein Dat was t plan en zodoende zou ik mooi op tijd in Putten kunnen zijn voor de verjaardag van mijn schoonvader Op de terugweg zou ik daar ons gestalde camper (Volkswagen T4 meenemen; je moet weten dit is m'n 1e treinreis sinds n jaar of 6/7 en dus ook m'n 1e met OVchipkaart) ....ECHTER, mijnheer de conducteur wilde mij persé uit de trein zetten en weigerde de tekst op de OVchipkaart-site te lezen die ik ondertussen op m'n mobiel tevoorschijn heb getoverd. Hierin stond dus duidelijk te lezen dat fiets in trein vanaf 18h is toegestaan Idd bij kopen kaartje stond op t kaartje 18:30h, echter ik had m'n reis gepland met 'vanaf 18h' Zijn argument was/is dat t steeds drukker zou worden... toch raar als ik in Rijen meer uit- dan instappers zie... maar swa...hij heeft meer ervaring, dit is m'n eerste reis in 6 jaar. Tevens gek dat diezelfde conducteur in Bteda vraagt waar ik naar toe ga, ...?want sinds wanneer is dan eindbestemming n criterium om toch de fiets mee te mogen nemen: dat is meten met TWEE maten... Afijn, de adrenaline zakt alweer 20mei2016, station Rijen

Fiets in de trein lijkt mijn niet fijn, ik denk dat ik maar terug fiets van Helmond naar Amsterdam

Ik vraag me af of je een gewone stadsfiets in Helmond mee kunt nemen, en hoe die op het perron komt? Ik moet weleens naar 's-Hertogenbosch en wil dan het laatste stuk fietsen ipv de bus.

Ik mocht mijn fiets niet meenemen om 16:19 kut ns

Was ruim voor de aangegeven spitstijd (16.30 uur/ opgezocht op "OV- Chipkaart geldig" op station D'Bosch - naar Nijmegen. Mocht van een resolute NS employee niet mee, want het was 16.00-17.30 uur. Spitstijden kloppen niet op uw eigen site...!! Erger was, dat ik -als vrijwillger Ouderenfonds) in Nijmegen iemand naar het ziekenhuis moest vervoeren. Van een wat coulantere employee mocht ik echter om 17.30 uur wel mee en was het probleem dus nog net opgelost... Lost U nu uw inconsequente berichtgeving even op svp?

Denk dat de NS een voorbeeld kan nemen aan ondermeer de NMBS in Belgie, de DB in Duitsland en de SBB in Zwitserland. Vrijwel alle treinen hebben daar speciale compartimenten voor fietsen en grote stukken bagage. Op de stations staan conducteurs vaak nabij deze compartimenten en reizigers met fietsen informeren de conducteur op voorhand waar ze van de trein gaan. Goed georganiseerd en comfortabel. Ook daar betaal je voor fietsvervoer maar is er in plaats van een jungle een goede mate aan service.

Je weet toch zelf k.krmongool dat het k.kr duitsers zijn!? Je hoer

Wij willen met zijn 3 en naar Vlissingen. We hebben geen auto. Als we de fiets kunnen meenemen en in een trein weten te komen, dan moeten we alle bagage er makkelijk af kunnen halen. Man weigert echter een mobiele telefoon, dus we moeten bijelkaar blijven. Laten we de fiets op het station, dan moeten we al onze bagage op onze nek nemen. En dan heb ik het nog niet eens over de hoge instap en de desinteresse van je medepassagiers, wel eens meegemaakt dat iemand gewoon mijn fiets uit zijn handen liet vallen voordat ik de fiets zelf kon overpakken. Wanneer wordt het fiets meenemen eens makkelijker gemaakt, ik vind het een gemiste kans.

Allemaal heel mooi fiets in de trein, nee echt. Het bordje met de huisregels mag wel worden aangepast waar het mij betreft. Daarop staat enkel buiten spits. De uitzonderingen van juli/augustus zijn niet vermeld, met een zoveelste discussie als resultaat.

ik zou ook maar eens geld gaan vragen voor al die koffers die mee gaan + Na kijken wat er in zit. Dit meen ik echt laatst was een koffer van iemand zo groot dat je denkt dit is geen zuivere koffie.

in die grote koffer zat een fiets :)

Morgen zondag 20 augustus zijn mijn vrouw en ik van plan ( als het weer zo slecht is als weeronline nu aangeeft) om met de fiets op de trein te gaan reizen. Gezien alle negatieve reacties over dit onderwerp ,( kosten, service van de dienstverlening van het NS personeel, tegenstrijdigheden in de berichtgeving van de NS, faciliteiten in de trein voor de fiets die door andere niet fietsende reizigers worden gebruikt) , ben ik heel benieuwd hoe het ons zal vergaan. Het ziet er naar uit dat het een onderneming wordt met veel geduld,improvisatie en aanpassing. Wij reizen veel, zijn redelijk flexibel en zijn getraind in oplossing gericht denken en handelen. NOTE: ondanks onze reiservaringen kan dit onze 1e fietstreinreiservaring worden. Ik hoop zondag een positieve ervaring te kunnen plaatsen.

Ergerlijker dan alle bovenstaande ergernissen is het feit dat de NS al onze reacties klaarblijkelijk niet eens leest, want de websitetekst is nog steeds niet aangepast (er staat nog steeds een foute tijd in; er staar vanaf 18:00 i.p.v. 18:30 uur). Wat is het toch met de NS? Communicatie wordt niet gecontroleerd en dan laat men klanten reageren maar leest men de reacties niet!?!? Dit was op 20 mei al gemeld NS! WTF?

Dit is ook geen officiële site van de NS dus logisch dat ze hier niet lezen. Ik heb echter de link wel doorgestuurd naar hun via de site van de NS Niet dat dat iets gaat helpen maar toch wie weet. . .

Reactie toevoegen

CAPTCHA

Deze vraag wordt gebruikt om spam inzendingen te vermijden.